The Book of Purification (1) : Defining purification, explaining its importance, and its categories



أولاً: كتاب الطهارة

ويشتمل على عشرة أبواب

First: The Book of Purification

Article The Book of Purification is Part of Category Fiqh Muyassar in English

This includes ten chapters.

الباب الأول: في أحكام الطهارة والمياه، وفيه عدة مسائل:

Chapter 1: On the Rulings of Purification and Water, including several issues:

المسألة الأولى: في التعريف بالطهارة، وبيان أهميتها، وأقسامها:

First Issue: Defining purification, explaining its importance, and its categories:

١ – أهمية الطهارة وأقسامها: الطهارة هي مفتاح الصلاة، وآكد شروطها، والشرط لابد أن يتقدم على المشروط.

والطهارة على قسمين:

1 – The Importance of Purification and Its Categories: Purification is the key to prayer, the most crucial condition for its validity, and the condition must precede the conditioned. There are two types of purification:

القسم الأول: طهارة معنوية وهي طهارة القلب من الشرك والمعاصي وكل ما ران عليه، وهي أهم من طهارة البدن، ولا يمكن أن تتحقق طهارة البدن مع وجود نجس الشرك كما قال تعالى: (إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ) [التوبة: ٢٨].

The first type: Metaphysical Purification, which is the purification of the heart from polytheism, sins, and all that tarnishes it, which is more crucial than the purification of the body. Bodily purification cannot be achieved with the presence of the impurity of polytheism, as Allah the Almighty says: “Indeed, the polytheists are impure” (Surah At-Taubah, 9:28).

القسم الثاني: الطهارة الحسية، وسيأتي تفصيل القول فيها في الأسطر التالية.

The second type: Physical Purification, details of which will follow in the subsequent discussions.

٢ – تعريفها: وهي في اللغة: النظافة، والنزاهة من الأقذار.

2 – Definition of Purification: Linguistically, it means cleanliness and purity from impurities.

وفي الاصطلاح: رفع الحَدَث، وزوال الخَبَث (1).

In technical terms, it refers to the lifting of minor impurities and the removal of major impurities (1).

والمراد بارتفاع الحدث: إزالة الوصف المانع من الصلاة باستعمال الماء في جميع البدن، إن كان الحدث أكبر، وإن كان حدثاً أصغر يكفي مروره على أعضاء الوضوء بنية، وإن فقد الماء أو عجز عنه استعمل ما ينوب عنه، وهو التراب، على الصفة المأمور بها شرعاً. وسيأتي ذكرها إن شاء الله في باب التيمم.

By lifting minor impurities, it means removing the condition that prevents one from praying by using water on the entire body if it is a major impurity. If it is a minor impurity, it suffices to pass water over the body parts involved in ablution with intention. If water is unavailable or one is unable to use it, a substitute such as sand can be used as prescribed by the Sharia. This will be discussed, God willing, in the chapter on dry ablution.

والمراد بزوال الخَبَث: أي: زوال النجاسة من البدن والثوب والمكان.

As for the removal of major impurities, it means removing filth from the body, clothing, or place.

فالطهارة الحسية على نوعين: طهارة حدث وتختص بالبدن، وطهارة خبث، وتكون في البدن، والثوب، والمكان.

Thus, physical purification is of two types: purification from minor impurities, which is specific to the body, and purification from major impurities, which can be on the body, clothing, or place.

والحدث على نوعين: حدث أصغر، وهو ما يجب به الوضوء، وحدث أكبر، وهو ما يجب به الغسل.

Impurity is of two types:

  • minor impurity, which necessitates ablution,
  • and major impurity, which requires a full bath.

والخَبَثُ على ثلاثة أنواع: خبث يجب غسله، وخبث يجب نضحه، وخبث يجب مسحه.

And filth is of three types:

  • filth that must be washed off,
  • filth that must be sprinkled off, and
  • filth that must be wiped off.

Allahu Ta’ala ‘A’lam



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.