Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed (Part One)
Translation by: Reza Ervani bin Asmanu
This article, titled Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed, falls under the category of Islamic Questions and Answers.
السؤال
Question
هل يجوز الأناشيد المصورة ” فيديو كليب ” ؟ أليست تشبه أغاني الكفار ؟ فهل يجوز الفيديو كليب وظهور نساء سافرات يظهرهن الوجه والكفين واستخدام المؤثرات الصوتية وظهور رجال حالقين للحية فهل يجوز ظهورهم ؟ وجزاكم الله خيراً أريد الرد باستفاضة .
Is it permissible to produce nasheed in the form of “music videos”? Wouldn’t that resemble the songs of disbelievers? Is it permissible to create a music video showing unveiled women with exposed faces and hands, using sound effects, and featuring men who shave their beards? Please provide a detailed response.
الجواب
Answer
الحمد لله.
أولاً : تغيُّر النشيد عما كان عليه أولاً :
First: The Change in Nasheed From Its Original Form
نأسف أن وصلت الحال بالنشيد والمنشدين إلى هذه الحال ، فبعد أن كانت الأناشيد ذات معان إيمانية أو جهادية أو علمية صارت الآن – في كثير منها – مشابهة لأغاني الفسَّاق من حيث ترقيق الصوت ، ووضع صورة المنشد على غلاف الشريط ، وعمل الفيديو كليب معها والذي يحوي مخالفات مثل وجود النساء أو الفسَّاق ، ومن حيث استعمال المعازف والآلات الموسيقية ، وأحسنهم حالاً من يستعمل المؤثرات التي تشبه في صوتها وأثرها الآلات الموسيقية ،
We regret that the state of nasheed and its performers has deteriorated to this extent. Previously, nasheed carried meanings tied to faith, struggle, or knowledge. However, now—in many instances—they resemble the songs of immoral people. This is seen in their softening of voices, featuring singers’ images on cassette covers, and producing music videos containing violations, such as featuring women or immoral individuals. There is also the use of musical instruments, and the best among them resort to sound effects that mimic musical instruments in tone and effect.
ولم يعُد للمعاني أي اعتبار ، بل يُبحث عن اللحن والمؤثرات ، وإلا فقل لي كيف يُخرج منشدٌ نشيداً باللغة الإنجليزية يطرب على لحنه المستمعون ولا يفهمون منه حرفاً ؟! .
The meanings have become secondary, with priority given to melody and effects. Otherwise, how can we explain a nasheed artist releasing a nasheed in English, whose melody entertains listeners, but the audience does not understand a single word of it ?
وقد طغت الأناشيد على غيرها من المواد المسموعة العلمية والنافعة ، وكثرت الفرق الإنشادية في العالم الإسلامي ، ولم تتردد تلك الفرق في نشر صور فريقها في الجرائد والمجلات بلباس موحد ، ووجوه يعلن كثير منها مخالفة هدي النبي صلى الله عليه وسلم وذلك بحلقهم لحاهم .
Nasheed has overshadowed other beneficial and scholarly audio materials. The number of nasheed groups in the Islamic world has grown, and these groups are not hesitant to publish their photos in newspapers and magazines wearing matching outfits. Unfortunately, many of these groups blatantly disregard the guidance of the Prophet shalallahu ‘alaihi wa sallam by shaving their beards.
وقد لهث خلف هذه الأناشيد بعض أهل القرآن ممن وهبهم الله صوتاً رائعاً ، وقراءة خاشعة ، تحزن القلب ، وتدمع العين ، فلهث بعض هؤلاء إلى النشيد وأخرجوا إصدارات مشينة لا تليق بمقامهم ، فيخرج أحدهم في إصدار مع فسَّاق حليقين ، بل وتظهر صورة امرأة في نشيدة مع فيديو كليب ، ويركَّز في هذه النشيدة المصورة على المنشد وهو في أحسن صورة وأجمل طلعة ، وتقرب الكاميرا من وجهه ، وينظر نظرات المغنين التي تمتلئ إثارة وتهييجاً .
Even some Quran reciters, blessed by Allah with beautiful and heartfelt voices that move the heart and bring tears to the eyes, have pursued nasheed. They have released disgraceful works unbefitting their position, appearing alongside immoral individuals who shave their beards. In some cases, they include images of women in nasheeds with accompanying music videos. These videos focus heavily on the performer, capturing their most polished and attractive appearances, with cameras zooming in on their faces and portraying them with alluring expressions akin to those of secular singers.
ولسنا نبالغ ، ولا نتكلم في غير الواقع ، وهؤلاء المنشدون الذين نشروا صورهم وأرقام جوالاتهم يعلمون فتنة النساء بهم ، ويعلمون ما أحدثته حركاتهم ونظراتهم وصورهم بتلك الفئة الضعيفة من البشر ، وللأسف لم نر منهم إلا ازدياداً في الإنتاج لتلك الأناشيد المصورة .
We are not exaggerating, nor are we describing anything but the reality. These nasheed performers, who share their pictures and phone numbers, are fully aware of the temptation they cause among women. They also recognize the effects of their movements, expressions, and images on vulnerable individuals. Regrettably, their response has been to increase the production of such nasheeds with music videos.
ولذلك فإن بعض المشايخ الأجلاء الذين أباحوا النشيد في أول الأمر ، ساءهم ما وصل إليه حال النشيد والمنشدين – وهذا قبل علمهم بالفيديو كليب –
For this reason, some esteemed scholars who initially permitted nasheed later expressed dismay over the direction nasheed and its performers have taken—even before the advent of music videos.
فتوقفوا عن القول بالجواز أو وضعوا شروطاً للقول بالإباحة ، ومن هؤلاء المشايخ الأجلاء : الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله.
They ceased to permit nasheed outright or set strict conditions for its permissibility. Among these scholars was the late Sheikh Muhammad ibn Salih al-Uthaymeen, may Allah have mercy on him.
١. قال رحمه الله :
” أرى الأناشيد الإسلامية تغيرت عن مجراها سابقاً ، كانت بأصواتٍ غير فاتنة ، لكنها صارت الآن بأصواتٍ فاتنة ، وأيضاً فخمت على أنغام الأناشيد الخبيثة الفاسدة ، وقالوا : إنها تصحبها الدف ، وهذا كله يقتضي أن الإنسان ينبغي أن يبتعد عنها ،
“I observe that Islamic nasheeds have changed from their original course. They were once sung in voices that were not provocative, but now they are performed with seductive voices. Additionally, they have been infused with melodies that resemble corrupt, immoral songs. Some even include the beat of the daf (a type of drum). This all indicates that it is better for a person to avoid such nasheeds.
لكن لو جاءنا إنسان ينشد أناشيد لها هدف ، وليس فيها شيءٌ من سفاسف الأمور ، وبصوته وحده بدون آلات لهو : هذا لا بأس به ، وقد كان حسان بن ثابت ينشد الشعر في مسجد النبي صلى الله عليه وسلم (دروس وفتاوى الحرم المدني عام ١٤١٦ هـ السؤال رقم ١٨)
However, if someone sings a nasheed with a clear purpose, free of trivialities, and uses only their voice without employing distracting instruments, then there is no harm in it. Indeed, Hassan ibn Thabit used to recite poetry in the Prophet’s shalallahu ‘alaihi wa sallam mosque.” (Lessons and Fatwas from the Madinah Haram, 1416 AH, Question No. 18)
Continued to the Next Part in sya Allah >>
Sumber : IslamQA
Leave a Reply