Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed (2)



Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed (Part Two)

Translation by: Reza Ervani bin Asmanu

This article, titled Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed, falls under the category of Islamic Questions and Answers.

٢. وقال رحمه الله أيضاً – :

2. The Statement of Sheikh Muhammad ibn Salih al-Uthaymeen

” الأناشيد الإسلامية كثُرَ الكلام حولها ، وأنا لم أستمع إليها منذ مدة طويلةٍ ، وهي أول ما ظهرت كانت لا بأس بها ، ليس فيها دفوف ، وتُؤدَّى تأديةً ليس فيها فتنة ، وليست على نغمات الأغاني المحرمة ، لكن تطورت ، وصارَ يُسمع منها قرع يُمكن أن يكون دُفّاً ، ويمكن أن يكون غيرَ دُفٍّ ، 

“Islamic nasheeds have become a widely discussed topic, and I have not listened to them for a long time. In their early days, these nasheeds were permissible. They did not involve the use of the daf and were performed in a manner that was not provocative, nor did they follow the melodies of forbidden songs. However, they have since evolved, and now you can hear beats that could either be from a daf or something else.

كما تطورت باختيار ذوي الأصوات الجميلة الفاتنة ، ثم تطورت أيضاً حتى أصبحت تؤدَّى على صفة الأغاني المحرمة ، 

Additionally, they have developed to feature people with beautiful and seductive voices. Later, they evolved further, to the point where they are now performed in the same style as forbidden songs.

لذلك : أصبح في النفس منها شيء وقلق ، ولا يمكن للإنسان أن يفتي بأنها جائزة على كل حال ، ولا بأنها ممنوعة على كل حال ، لكن إن خلت من الأمور التي أشرت إليها : فهي جائزة ، أما إذا كانت مصحوبة بدُفٍّ ، أو كانت مختاراً لها ذوو الأصوات الجميلة التي تَفتِن ، أو أُدِّيَت على نغمات الأغاني الهابطة : فإنّه لا يجوز الاستماع إليها “. ” الصحوة الإسلامية ” ( ص ١٨٥ ) .

For this reason, there is now a sense of doubt and concern about them. It is not possible to issue a fatwa stating that they are permissible in all circumstances, nor that they are forbidden in all circumstances. However, if nasheeds are free of the aforementioned issues, then they are permissible. If, on the other hand, they are accompanied by the daf, involve seductive voices, or are performed in the style of degenerate songs, then it is not permissible to listen to them.” (As-Sahwah al-Islamiyah, p. 185)

٣. وقال الشيخ صالح الفوزان حفظه الله :

3. The Statement of Sheikh Salih al-Fawzan

” أما ما تسمونه بالأناشيد الإسلامية : فقد أُعطي أكثر مما يستحق من الوقت ، والجهد ، والتنظيم ، حتى أصبح فنّاً من الفنون ، يحتل مكاناً من المناهج الدراسية ، والنشاط المدرسي ، ويقوم أصحاب التسجيل بتسجيل كميات هائلة منه للبيع والتوزيع ، حتى ملأ غالب البيوت ، وأقبل على استماعه كثير من الشباب والشابات ، 

As for what you call ‘Islamic nasheeds,’ they have been given more attention than they deserve, in terms of time, effort, and organization. They have become a form of art that occupies space in school curricula and extracurricular activities. Producers record massive quantities of them for sale and distribution, to the point that these nasheeds have filled most homes, and many young men and women are drawn to listening to them.

حتى شغل كثيراً من وقتهم ، وأصبح استماعه يزاحم تسجيلات القرآن الكريم ، والسنَّة النبوية ، والمحاضرات ، والدروس العلميَّة المفيدة “. – ” البيان لأخطاء بعض الكتاب ” ( ص ٣٤٢) .

This has consumed much of their time, to the extent that listening to nasheeds now competes with recordings of the Qur’an, the Sunnah of the Prophet, and beneficial lectures and scholarly lessons.”
(Al-Bayan li Akhta’ Ba’dh al-Kuttab, p. 342)

٤. وقال الشيخ الألباني – رحمه الله – :

4. The Statement of Sheikh al-Albani

“وإني لأذكر جيِّداً أنني لما كنت في دمشق – قبل هجرتي إلى هنا عمَّان – بسنتين أنّ بعض الشباب المسلم بدأ يتغنى ببعض الأناشيد السليمة المعنى ، قاصداً بذلك معارضة غناء الصوفية بمثل قصائد البوصيري وغيرها ، وسجَّل ذلك في شريط ، فلم يلبث إلاّ قليلاً حتى قرن معه الضرب على الدف ! ثم استعملوه في أوّل الأمر في حفلات الأعراس ، على أساس أنّ الدف جائز فيها ، ثم شاع الشريط ، واستنسخت منه نسخ ، وانتشر استعماله في كثير من البيوت ، 

“I clearly recall that when I was in Damascus—two years before my migration to Amman—some Muslim youth began to sing nasheeds with sound and proper meanings, intending to oppose the Sufi songs, such as the poems of al-Busiri and others. They recorded these nasheeds on tapes, but it wasn’t long before they added the beating of the daf (tambourine) to them! Initially, they used the daf only during wedding celebrations, arguing that it was permissible in such occasions. However, the tape spread widely, copies were made, and its use became prevalent in many households.”

وأخذوا يستمعون إليه ليلاً نهاراً ، بمناسبة وبغير مناسبة ، وصار ذلك سلواهم وهجيراهم ! وما ذلك إلاّ من غلبة الهوى والجهل بمكائد الشيطان ، فصرفهم عن الاهتمام بالقرآن ، وسماعه ، فضلاً عن دراسته ، وصار عندهم مهجوراً كما جاء في الآية الكريمة – أي : قوله تعالى : ( وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً ) الفرقان/30 – “. ” تحريم آلات الطرب ” ( ص ١٨١ ، ١٨٢ ) .

“They began listening to it day and night, whether there was a reason or not, until it became their primary source of entertainment and their constant preoccupation. This was nothing but the result of succumbing to desires and ignorance of the devil’s traps, which distracted them from focusing on the Qur’an, listening to it, and even more so, studying it. Consequently, the Qur’an became abandoned among them, as stated in the noble verse:

وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا

(And the Messenger will say, “O my Lord, indeed my people have taken this Qur’an as [a thing] abandoned.”) (Al-Furqan: 30).

 (Tahreem Aalaat al-Tarab (hal. 181, 182).

ومن المؤسف أن يصل الحال ببعض المتصدرين للفتوى بأن يفتي لنساء بالغات أن ينشدن أمام الرجال ، بل في الفضائيات أمام الملايين ! مع استعمال هذه المنشدة للآلات الموسيقية التي يحرمها الشرع ، ويبيحها ذلك المفتي .

“It is deeply regrettable that matters have reached the point where some individuals, presenting themselves as authorities in issuing fatwas, permit adult women to sing in front of men, and even on television channels viewed by millions! These women also use musical instruments that are prohibited by Islamic law, yet such fatwas deem them permissible.”

Continued to next part in sya Allah >>

Source : IslamQA



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.