هل يجوز الاقتباس من القرآن في الشعر عامة ، وفي الأناشيد خاصة ؟
Is It Permissible to Quote the Quran in Poetry Generally, and in Nasheeds Specifically? (Second Part)
Translated By: Reza Ervani bin Asmanu
This article Is It Permissible to Quote the Quran in Poetry and Nasheeds ? put under the category of Islamic Questions and Answers.
وقد نصَّ على جوازه : أئمة مذهبنا بأسرهم ، واستعملوه في الخطب ، والرسائل ، والمقامات ، وسائر أنواع الإنشاء ، ونقلوا استعماله عن أبي بكر الصدِّيق ، وعمر بن الخطاب ، وعلي بن أبي طالب ، وابنه الحسن ، وعبد الله بن مسعود ، وغيرهم من الصحابة ، والتابعين ، فمن بعدهم ، وأوردوا فيه عدة أحاديث صحيحة عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه استعمله . – ” تنوير الحوالك شرح موطأ مالك ” ( ١ / ٣١٢ ) .
The scholars of our school of thought (madhab) unanimously permit quoting from the Quran, and they have used it in sermons, letters, speeches, and other forms of expression. They have cited the practice from Abu Bakr As-Siddiq, Umar ibn al-Khattab, Ali ibn Abi Talib, Hasan ibn Ali, Abdullah ibn Mas’ud, and other companions, as well as from the Tabi’in and the scholars who followed them. Several authentic hadiths from the Prophet Muhammad (peace be upon him) show that he used quotes from the Quran in his speeches. (— Tafsir Tanwir al-Hawalik, Explanation of Muwatta’ Malik, 1/312)
والراجح : جواز الاقتباس من القرآن ، إذا كان لغرض صحيح ، دون ما يُقصد به المزاح والسخرية ، ويستعمل في البدعة والمجون ، ويشمل هذا الاقتباس ما كان في النثر ، أو الشعر.
The stronger opinion is the permissibility of quoting from the Quran if the purpose is legitimate, not for mockery or ridicule, and not for use in innovation or immorality. This applies to quoting both in prose and poetry.
وينظر تفصيل القول في الاقتباس مع بيان الراجح في جواب السؤال
For a more detailed explanation regarding the ruling on quoting, refer to the Q&A article:
- Quoting the Quran, its types, and rulings.
وعليه : فالاقتباس من القرآن للنشيد جائز ، بشرط أن يكون نشيداً مباحاً ، جادّاً .
Therefore, quoting from the Quran in nasheeds is permissible, as long as the nasheed is lawful (permissible according to Islamic law) and serious in nature.
وللدكتور عبد المحسن العسكر – حفظه الله – دراسة موسعة في الاقتباس ، وقد أسماها ” الاقتباس ، أنواعه ، وأحكامه ، دراسة شرعية ، بلاغية ” ، وبعد أن عرض الخلاف في الاقتباس من القرآن في الشعر قال – ( ص ٦٦ ) – :
Dr. Abdul Muhsin Al-Askar—may Allah protect him—has written an extensive study on quoting, titled “Quoting: Its Types and Rulings, A Shari’ah and Rhetorical Study.” After presenting the differences of opinion regarding quoting from the Quran in poetry, he states (p. 66):
والحق الذي يجب المصير إليه : ما ذهب إليه الأكثرون ، من جواز الاقتباس في النظم ؛ لعدم الدليل المانع من ذلك ، ثم إن القول بمنع الاقتباس في الشعر : موجب للتفريق بين النثر ، والشعر ، وهما سواء ، كما قال الإمام الشافعي رحمه الله : ” الشِّعر كلام ، حسَنُه كحسن الكلام ، وقبيحه كقبيح الكلام ” . انتهى
“The correct opinion, which must be followed, is that of the majority, who permit quoting in poetry because there is no evidence to prohibit it. Moreover, the opinion that prohibits quoting in poetry causes a distinction between prose and poetry, when in fact both are the same, as Imam Shafi’i (may Allah have mercy on him) said: ‘Poetry is speech, and its goodness is like the goodness of speech, and its badness is like the badness of speech.'”
— Excerpt from Dr. Abdul Muhsin al-Askar
وقد بيَّن – حفظه الله – بعض الوجوه مما لا يجوز الاقتباس من القرآن فيها ، لا شعراً ، ولا نثراً ، ومنها :
Dr. Al-Askar (may Allah preserve him) also mentioned several cases where quoting from the Quran is not permissible, either in prose or poetry, including:
١. ما أضافه الله إلى نفسه مما تكلم به سبحانه وتعالى ، مثل ( إني أنا ربك فاخلع نعليك ) .
1. What Allah has attributed to Himself, such as: “Indeed, I am your Lord, so remove your sandals.”
٢. ما أقسم الله به من مخلوقاته ، كما في قول بعضهم :
2. What Allah has sworn by from His creatures, such as:
” والتين والزيتون … وطور سينين … وهذا البلد المحزون ” .
“By the fig and the olive… By Mount Sinai… And by this secure city.”
٣. ما خوطب به الرب جل وعلا ، كما وقع في كتابٍ لعبد الرحمن المرشدي إلى القضاة ، جاء فيه :
3. What Allah addresses to Himself, such as in a letter from Abdurrahman al-Marsyadi to the judges:
” يا أعدل قاضٍ به عماد الدين , آمنا بما أنزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين ” .
“O most just judge, by whom the religion is upheld, we believe in what You have revealed and follow the Messenger, so write us down among those who testify.”
٤. ما يتبادر إلى السامع أنه من القرآن ، مع تغيير بعض الكلمات ، كقول أحدهم :
4. Changes to Quranic words that still give the impression of being from the Quran, such as:
” والنجم إذا هوى … ما ضل يراعك وما غوى … علَّمه شديد القوى , ذو مرة فاستوى ” .
“By the star when it descends… Your pen has not erred nor gone astray… It was taught by one of immense strength…”
٥. ومنه ما يعد محاكاة للقرآن واستعمالا له في غير معناه ، كقول النبيه يمدح القاضي الفاضل :
Imitation of the Quranic style in a different meaning, such as when someone praises the judge:
” لا تسمِّه وعداً بغير نوال … إنه كان وعده مفعولاً ” .
“Do not call it a promise without fulfillment… It was indeed a promise that will be fulfilled.”
انتهى باختصار ، من ” الاقتباس ، أنواعه ، وأحكامه ” للعسكر ( ٧٤ – ٧٦ ) .
— Summary from “Quoting: Its Types and Rulings,” pp. 74–76.
وقد ذكرنا في جواب السؤال هنا جواز الاقتباس من الحديث النبوي .
We also explained in the Q&A article here that quoting from Hadith is permissible.
- Quoting Words from the Prophetic Hadith and Incorporating Them into Poetry
والله أعلم
Alhamdulillah, this concludes all parts of this series.
Source : IslamQA
Leave a Reply