Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed (Part Four)
Translation by: Reza Ervani bin Asmanu
This article, titled Modern Nasheed Concerns and Conditions for Permissible Nasheed, falls under the category of Islamic Questions and Answers.
٢. وقال الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله :
2. Statement of Shaykh ‘Abdul ‘Azīz ibn Bāz (may Allāh have mercy on him)
” الأناشيد الإسلامية تختلف ، فإذا كانت سليمة ليس فيها إلا الدعوة إلى الخير ، والتذكير بالخير ، وطاعة الله ورسوله ، والدعوة إلى حماية الأوطان من كيد الأعداء ، والاستعداد للأعداء ونحو ذلك : فليس فيها شيء ، أما إذا كانت فيها غير ذلك من دعوة إلى المعاصي ، واختلاط النساء بالرجال ، أو تكشف عندهم ، أو أي فساد : فلا يجوز استماعها ” انتهى .
” مجموع فتاوى الشيخ ابن باز ” ( ٣ / ٤٣٧ ) .
“Islamic nasheeds vary. If the nasheed is clean (free from unlawful elements) and contains only an invitation to do good deeds, a reminder about goodness, obedience to Allāh and His Messenger, and a call to protect one’s homeland from the plotting of enemies and to prepare for them, then there is nothing wrong with it. However, if the nasheed includes an invitation to sin, free mixing of men and women, or revealing of ‘awrah in front of them, or any kind of corruption, then it is not permissible to listen to it.” (Majmū‘ Fatāwā Ibn Bāz 3/437).
٣. وقال – أيضاً رحمه الله :
3. Also Statement from Syaikh Bin Baz
” الأناشيد الإسلامية مثل الأشعار ؛ إن كانت سليمة : فهي سليمة ، وإن كانت فيها منكر : فهي منكر …
“Islamic nasheeds are like poems; if the nasheed is correct (free from harmful content), then it is acceptable. But if it contains wrongdoing, then it is wrong…
والحاصل أن البَتَّ فيها مطلقاً ليس بسديد ، بل يُنظر فيها ؛ فالأناشيد السليمة : لا بأس بها ، والأناشيد التي فيها منكر ، أو دعوة إلى منكرٍ : منكرةٌ ” انتهى ” شريط أسئلة وأجوبة الجامع الكبير ” ( رقم : ٩٠ / أ ) .
In conclusion, we cannot make a blanket ruling that applies in all cases. Rather, we must look into the specifics. Nasheeds that are free from impermissible elements are fine, but nasheeds that contain wrongdoing or call to wrongdoing are themselves wrong.” – From the recording “Questions and Answers from al-Jāmi‘ al-Kabīr” (Tape No. 90/A).
٤. وقال علماء اللجنة الدائمة للإفتاء :
4. The Scholars of the Permanent Committee for Fatwā said
” ويجوز لك أن تستعيض عن هذه الأغاني بأناشيد إسلامية ، فيها من الحكم ، والمواعظ ، والعبر ما يثير الحماس والغيرة على الدين ، ويهز العواطف الإسلامية ، وينفر من الشر ودواعيه ، لتبعث نفس من ينشدها ، ومن يسمعها إلى طاعة الله ، وتنفر من معصيته تعالى وتعدي حدوده إلى الاحتماء بحمى شرعه ، والجهاد في سبيله ،
“You are allowed to replace these songs with Islamic nasheeds that contain wisdom, advice, and lessons, which stir up enthusiasm and zeal for the religion, move the Islamic emotions, and deter from evil and its causes—so that they motivate the one who recites them and the one who hears them to obey Allāh, and deter them from disobedience to Him and from transgressing His limits, prompting them to seek protection in His Sharī‘ah and to engage in jihād in His cause.
لكن لا يتخذ من ذلك وِرْداً لنفسه يلتزمه ، وعادة يستمر عليها ، بل يكون ذلك في الفينة بعد الفينة عند وجود مناسبات ودواعٍ تدعو إليه كالأعراس والأسفار للجهاد ونحوه ، وعند فتور الهمم لإثارة النفس والنهوض بها إلى فعل الخير ، وعند نزوع النفس إلى الشر وجموحها لردعها عنه وتنفيرها منه ” انتهى . – ” فتاوى إسلامية ” ( ٤ / ٥٣٣ ) ، وقد نقلنا الفتوى كاملة في جوابي السؤالين هنا و هنا .
However, one must not make them a constant daily routine or a fixed habit. Instead, they should be used from time to time, only when there are suitable occasions and reasons, such as weddings, traveling for jihād and so on, or when there is a drop in one’s motivation so that the nasheeds can revive the spirit and encourage the listener toward good, or when the soul is inclined to evil and needs to be restrained and turned away from it.” – Fatāwā Islāmiyyah (4/533). The complete text of the fatwā can also be found in the answers to other questions [here] and [here].
٥. وقال الشيخ الألباني رحمه الله :
5. Statement of Shaykh al-Albānī (may Allāh have mercy on him)
” بل قد يكون في هذا – [ أي : الأناشيد ] – آفةٌ أخرى ، وهي أنّها قد تُلحَّن على ألحان الأغاني الماجنة ، وتوقع على القوانين الموسيقية الشرقية والغربية التي تطرب السامعين وترقصهم ، وتخرجهم عن طورهم ، فيكون المقصد هو اللحن والطرب ، وليس النشيد بالذات ، وهذه مخالفة جديدة ، وهي التشبه بالكفار والمجّان ، وقد ينتج من وراء ذلك مخالفة أخرى ، وهي التشبه بهم في إعراضهم عن القرآن وهجرهم إياه ، فيدخلون في عموم شكوى النبي صلى الله عليه وسلم من قومه ، كما في قوله تعالى : ( وقال الرسول يا رب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجوراً ) ” انتهى . ” تحريم آلات الطرب ” ( ص ١٨١ ) .
“In fact, there may be another serious problem with these nasheeds—namely that they might be composed to the melodies of shameful songs, following the same musical rules of Eastern or Western music that entertain the listeners, making them dance and lose composure. In that scenario, the main objective becomes the rhythm and entertainment rather than the nasheed itself. This constitutes a new violation, which is imitating the disbelievers and immoral people. From this could arise yet another violation: imitating them in neglecting and abandoning the Qur’ān, which would bring them under the general statement of the Prophet’s complaint against his people, as mentioned in Allāh’s words:
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
“And the Messenger said: ‘O my Lord! Indeed my people have taken this Qur’ān as (a thing) abandoned.” (Sūrah al-Furqān: 30)”
– Tahreem Ālāt al-Ţarab, p. 181.
٦. وقال – أيضاً – :
6. Another Statement from him :
” إذا كانت هذه الأناشيد ذات معانٍ إسلامية ، وليس معها شيء من المعازف ، وآلات الطرب كالدفوف والطبول ونحوِها : فهذا أمرٌ لا بأس به ، ولكن لابد من بيان شرطٍ مهم لجوازها ، وهو أن تكون خالية من المخالفات الشرعية ؛ كالغلوّ ، ونَحوِه ،
“If these nasheeds contain Islamic meanings and are free from any kind of musical instruments and entertainment tools—like the duff, drums, and so on—then there is no harm in them. But we must stress an important condition for their permissibility: they must be free from any Sharī‘ah violations, such as ghuluw (excessiveness) and the like.
ثم شرط آخر ، وهو عدم اتخاذها دَيدَناً ؛ إذ ذلك يصرِفُ سامعيها عن قراءة القرآن الذي وَرَدَ الحضُّ عليه في السُنَّة النبوية المطهرة ، وكذلك يصرِفُهُم عن طلب العلم النافع ، والدعوة إلى الله سبحانه ” انتهى .” مجلة الأصالة ” ( العدد الثاني ، تاريخ 15 جمادى الآخرة 1413هـ ) .
Moreover, another condition is that one should not make them a constant habit. If that happens, it may divert listeners from reading the Qur’ān, for which there is a clear recommendation in the purified Sunnah, and it may also distract them from seeking beneficial knowledge and from calling others to Allāh Almighty.” – Al-Aşālah Magazine, Issue No. 2, dated 15 Jumādā al-Ākhirah 1413H.
Continued to next part in sya Allah
Source : IslamQA
Leave a Reply