Reconciling the Obligation of Seeking Knowledge



التوفيق بين كون طلب العلم فرض كفاية وحديث: “طلب العلم فريضة على كل مسلم”

Reconciling the Obligation of Seeking Knowledge as Fard Kifayah and the Hadith: “Seeking Knowledge is an Obligation for Every Muslim”

This article “Reconciling the Obligation of Seeking Knowledge” is put under Islamic Question and Answer Category

السؤال

Question

كيف نوفق بين قول الرسول صلى الله عليه وسلم: “طلب العلم فريضة على كل مسلم” وبين كون العلم فرض كفاية، كما هو مبين في بيان العلم الذي هو فرض كفاية في كتاب إحياء علوم الدين، حيث بين أنه كل علم لا غنى عنه في قوام أمور الدنيا – كالطب وغيره -؟

How can we reconcile the Prophet’s ﷺ saying: “Seeking knowledge is an obligation for every Muslim” with the fact that knowledge is considered a fard kifayah, as explained in the book Ihya Ulumuddin regarding knowledge that is a fard kifayah, such as knowledge necessary for maintaining worldly matters—like medicine and others?

الإجابــة

Answer

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:

فإن العلم نوعان:

Knowledge is of two types:

أحدهما: واجب عيني، وهو ما لا يسع المكلف جهله, كأحكام العقائد, والطهارة, والصلاة, ونحوها؛ لما روى ابن ماجه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: طلب العلم فريضة على كل مسلم. 

First: Individual obligation (fard ‘ain), which refers to the knowledge that every accountable person (mukallaf) must not be ignorant of, such as the rulings on creed, purification, prayer, and similar matters. This is based on the hadith narrated by Ibn Majah in which the Prophet ﷺ said: “Seeking knowledge is an obligation for every Muslim.”

وثانيهما: واجب كفائي، وهو تحصيل ما لا بد للناس منه من إقامة دينهم من العلوم الشرعية, كالقرآن, والأحاديث, وعلومهما, والأصول, والفقه, والنحو, واللغة, وغيرها، قال الرازي في تفسيره عند قول الحق سبحانه:

Second: Communal obligation (fard kifayah), which pertains to acquiring knowledge that is indispensable for the community to maintain their religious practices. This includes the Islamic sciences, such as the Qur’an, hadith, and their related disciplines, as well as the principles of jurisprudence (usul), fiqh, grammar (nahwu), language, and other fields. Al-Razi, in his tafsir, while commenting on the verse:

فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ {التوبة: الآية ١٢٢}

“But why does not a group from every section of them go forth to gain understanding in religion?” (Surah At Tawbah verse 122)

في هذه الآية دلالة على وجوب طلب العلم، وأنه مع ذلك فرض على الكفاية؛ لما تضمنت من الأمر بنفر الطائفة من الفرقة, وأمر الباقين بالقعود؛ لقوله:

This verse stated about the obligation of seeking knowledge, yet it is a fard kifayah. This is evident from the command for a group to travel for this purpose while others are instructed to stay, as reflected in His words

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً {التوبة: الآية ١٢٢}. اهـ.

And it is not for the believers to go forth all at once.” (Surah At Tawbah verse 122)

— (End of Al-Razi’s commentary) —

وقال ابن أبي زيد القيرواني: طلب العلم فريضة عامة يحملها من قام بها إلا ما يلزم الرجل في خاصة نفسه.

Ibn Abi Zaid Al-Qairawani said: “Seeking knowledge is a general obligation, carried out by those who fulfill it on behalf of others, except for the knowledge that every individual must personally acquire.”

قال شارحه: كالتوحيد, والوضوء, والصلاة، والصوم، والحج، والبيع والشراء، فإنه فرض عين لا يحمله أحد عن أحد. اهـ

The commentator on his statement explained that examples of personally obligatory knowledge (fard ‘ain) include monotheism (tawhid), ablution, prayer, fasting, pilgrimage, and trade, as these are personal obligations that no one else can fulfill on behalf of another.

والله أعلم.

And Allah knows best.

Source : IslamWeb



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.