Ruling on Islamic Nasheed



حكم الأناشيد الإسلامية

Ruling on Islamic Nasheed

Translated by: Reza Ervani bin Asmanu

This article Ruling on Islamic Nasheed is categorized Islam Question Answer

السؤال

Question

ما حكم الأناشيد الإسلامية الخالية من الموسيقي ؟؟

What is the ruling on Islamic nasheed that is free from musical instruments?

الجواب

Answer

الحمد لله.

.جاءت النصوص الصحيحة الصريحة بدلالات متنوعة على إباحة إنشاد الشعر واستماعه ، فقد صح أن النبي صلى الله عليه وسلم والصحابة الكرام رضوان الله عليهم قد سمعوا الشعر وأنشدوه واستنشدوه من غيرهم ، في سفرهم وحضرهم ، وفي مجالسهم وأعمالهم ، بأصوات فردية كما في إنشاد حسان بن ثابت وعامر بن الأكوع وأنجشة رضي الله عنهم ، وبأصوات جماعية كما في حديث أنس رضي الله عنه في قصة حفر الخندق ، قال :

Authentic and explicit texts indicate in various ways the permissibility of reciting and listening to poetry. It has been authentically narrated that the Prophet Muhammad ﷺ and his noble companions (may Allah be pleased with them) listened to poetry, recited it, and requested others to recite it. This occurred both during travel and when they were settled, in their gatherings, and during their activities. This was done either individually, such as in the recitation of Hassân bin Thâbit, ‘Âmir bin Al-Akwa’, and Anjasyah (may Allah be pleased with them), or collectively, as in the hadith of Anas (may Allah be pleased with him) regarding the digging of the trench. Anas narrated:

فلما رأى رسول الله صلى الله عليه وسلم ما بنا من النصب والجوع قال :

When the Messenger of Allah ﷺ saw our exhaustion and hunger, he said:

” اللهم لا عيش إلا عيش الآخرة * فاغفر للأنصار والمهاجرة “

“O Allah, there is no life except the life of the Hereafter; so forgive the Ansar and the Muhajirin.”

فقالوا مجيبين :

They responded:

نحن الذين بايعوا محمدا * على الجهاد ما بقينا أبدا (رواه البخاري 3/1043)

“We are those who pledged allegiance to Muhammad, to fight in jihad as long as we live.” (Reported by Al-Bukhari, 3/1043)

وفي المجالس أيضا ؛ أخرج ابن أبي شيبة بسند حسن عن أبي سلمة بن عبد الرحمن قال :

Even in gatherings, it was reported by Ibn Abi Shaybah with a reliable chain of narration from Abu Salamah bin Abdurrahman, who said:

” لم يكن أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم منحرفين ولا متماوتين ، كانوا يتناشدون الأشعار في مجالسهم ، وينكرون أمر جاهليتهم ، فإذا أريد أحدهم عن شيء من دينه دارت حماليق عينه ” 8/711

“The companions of the Messenger of Allah ﷺ were neither aloof nor inactive. They used to recite poetry in their gatherings and criticize the ways of their pre-Islamic ignorance. However, when something concerned their religion, their eyes became sharp with focus.” (Mushannaf Ibn Abi Shaybah 8/711)

فهذه الأدلة تدل على أن الإنشاد جائز ، سواء كان بأصوات فردية أو جماعية ، والنشيد في اللغة العربية : رفع الصوت بالشعر مع تحسين وترقيق .

These evidences indicate that reciting poetry is permissible, whether done individually or collectively. In Arabic, the term “nasheed” refers to raising one’s voice with poetry in a refined and melodious manner.

وهناك ضوابط تراعى في هذا الأمر :

However, certain conditions must be observed regarding nasheed:

عدم استعمال الآلات والمعازف المحرمة في النشيد .

Avoidance of prohibited musical instruments.

عدم الإكثار منه وجعله ديدن المسلم وكل وقته ، وتضييع الواجبات والفرائض لأجله .

Moderation: Not overindulging in nasheed, making it a daily habit, or neglecting obligatory acts of worship because of it.

أن لا يكون بصوت النساء ، 

Exclusion of women’s voices.

وأن لا يشتمل على كلام محرم أو فاحش .

Avoidance of prohibited or indecent lyrics.

وأن لا يشابه ألحان أهل الفسق والمجون .

Not imitating the melodies of the morally corrupt or those promoting sinfulness.

وأن يخلو من المؤثرات الصوتية التي تنتج أصواتا مثل أصوات المعازف .

Refraining from sound effects that mimic musical instruments.

وأن لا يكون ذا لحن يطرب وينتشي به السامع ويفتنه كالذين يسمعون الأغاني ، وهذا كثير في الأناشيد التي ظهرت هذه الأيام ، حتى لم يعد سامعوها يلتفتون إلى ما فيها من المعاني الجليلة لانشغالهم بالطرب والتلذذ باللحن . والله ولي التوفيق .

Avoidance of captivating melodies: The tune should not incite excessive emotional reactions or distract listeners from the profound meanings within the nasheed. Many modern nasheeds fail in this regard, as listeners become engrossed in the rhythm and melody, neglecting the sublime messages they contain.

المراجع :

  • فتح الباري 10/ 553 – 554 – 562 – 563
  • مصنف ابن أبي شيبة 8/711
  • القاموس المحيط 411

References

  • Fathul Bari, 10/553-554, 562-563
  • Mushannaf Ibn Abi Shaybah, 8/711
  • Al-Qamus Al-Muhith, 411

Source : IslamQA



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.