أوَّل مَنْ يَدْخُل الجَنَّة
The First to Enter Paradise (Part One)
Translated By : Reza Ervani bin Asmanu
This article, The First to Enter Paradise, is categorized under Aqidah (Islamic Creed).
الجنة دار الله ودار كرامته، فيها نعيم لا مثيل له، وفيها ما لا عينٌ رأَت، ولا أذُنٌ سمعَت، ولا خطَر على قَلبِ بَشَر.
Paradise is the dwelling of Allah and His honor.
والجنة هي الجزاء العظيم، والثواب الجزيل، الذي أعده الله تعالى لأوليائه وأهل طاعته.. وقد جاء وصف الجنة في الكثير من الآيات القرآنية، ومن ذلك قول الله تعالى :
Within it lies bliss unparalleled—something no eye has seen, no ear has heard, and no heart of man has ever imagined. Paradise is the grand reward and magnificent recompense that Allah has prepared for His allies and those obedient to Him. The description of Paradise is mentioned in many Qur’anic verses, including Allah’s statement:
{مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا}(الرعد :٣٥ )
“The example of Paradise, which the righteous have been promised, beneath it rivers flow. Its fruit is everlasting, and so is its shade. That is the outcome for those who fear Allah.” (Surah Ar-Ra’d: 35)
وقوله تعالى :
And also His saying:
{مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ}(محمد : ١٥ )
“The example of Paradise, which the righteous have been promised: in it are rivers of water unaltered, rivers of milk whose taste never changes, rivers of wine delicious to those who drink, and rivers of purified honey. In it, they will have every kind of fruit and forgiveness from their Lord.” (Surah Muhammad: 15)
والنبيُّ صلى الله عليه وسلم كثيرًا ما كان يُخْبِر عنِ الجنَّة بما يُشوِّقُ النُّفوسَ إليها، ويَشحَذُ الهِمَمَ لطلبها والسعي لها. عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال :
The Prophet Muhammad e often described Paradise to instill a deep longing in the hearts and motivate people to seek it. Abu Hurairah f narrated that the Prophet e said:
(قال الله عز وجل: أعددْتُ لعبادي الصالحين ما لا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بَشر، مصداق ذلك في كتاب الله: {فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ}(السجدة : ١٧)) رواه البخاري.
“Allah said: ‘I have prepared for My righteous servants what no eye has seen, no ear has heard, and no heart of man has imagined.’ This is corroborated by Allah’s statement : ‘No soul knows what has been hidden for them of comfort for eyes as a reward for what they used to do.’” (Surah As-Sajdah: 17; Sahih Bukhari)
وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
Abu Hurairah f also narrated another saying of the Prophet e:
(يُنادِي مُنادٍ (عَلى أَهْل الجنَّة): إن لكم أن تصحوا فلا تسقموا أبداً، وإن لكم أن تحيوا فلا تموتوا أبداً، وإن لكم أن تشبوا فلا تهرموا أبداً، وإن لكم أن تنعموا فلا تبْأسوا أبداً، فذلك قوله عز وجل: {وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}(الأعراف : ٤٣)) رواه مسلم.
“A caller will announce to the inhabitants of Paradise: ‘You will remain healthy and never fall ill; you will live and never die; you will stay young and never grow old; you will enjoy everlasting bliss and never experience distress.’ This is the meaning of Allah’s statement: ‘And it will be announced to them: This is the Paradise you have been made to inherit for what you used to do.’” (Surah Al-A’raf: 43; Sahih Muslim)
ونبينا مُحمَّد صلى الله عليه وسلم هو أول الخَلْق دُخولًا إلى الجنَّة، وهو المأمورُ به أنْ يُفتَحَ له بابُ الجنَّة أوَّلًا دون غيره من جميع الأنبياء والرسل، وفي ذلك بَيانٌ للتَّكريمِ الرَّبَّانيِّ لنبيِّنا صلوات الله وسلامه عليه بتَخصيصِه بأوَّليَّةِ الدُّخول إلى الجَنَّة، وألا تُفتح الجنة لأحدٍ قَبْله..
Our Prophet Muhammad e will be the first of creation to enter Paradise. He has been commanded that the gates of Paradise be opened first for him, above all other prophets and messengers. This divine honor signifies the exalted status of our Prophet e, as no one will enter Paradise before him.
أول مَنْ يدخل الجنة مِن الخَلْق جميعاً:
The First to Enter Paradise from All Creation
نبينا محمد صلى الله عليه وسلم هو أفضل الأنبياء والرسل، بلْ هو خير خَلْق الله أجمعين، فهو الرسول المُصطفى، والنبي المُجْتَبَى، ختم الله به أنبياءه ورسله، واختصه دون غيره من الأنبياء والرسل بفضائل وخصائص كثيرة، تشريفاً وتكريماً له، مما يدل على جليل قدْره وعلو منزلته عند ربه عز وجل، قال الله تعالى:
Our Prophet Muhammad e is the best among all prophets and messengers, indeed the greatest of all of Allah’s creation. He is the chosen messenger and the selected prophet, through whom Allah concluded prophethood and messengership. Allah distinguished him with numerous virtues and unique characteristics, honoring him in a manner that reflects his exalted rank and noble position before his Lord, the Almighty. Allah states :
{تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ}(البقرة : ٢٥٣).
“Those messengers—We have exalted some of them above others. Among them were those to whom Allah spoke, and He raised some of them in rank.” (Surah Al-Baqarah: 253)
قال السعدي: “فكل الأنبياء لو أدركوا محمداً صلى الله عليه وسلم لوجب عليهم الإيمان به واتباعه ونصرته، وكان هو إمامهم ومقدمهم ومتبوعهم”.
As Sa’di commented : “If all the prophets were to meet Muhammad e, they would be obligated to believe in him, follow him, and support him. He would be their leader and the one they emulate.”
وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
Abu Hurairah f narrated that the Prophet e said:
(أنا سيد ولد آدم يوم القيامة، وأول من ينشق عنه القبر، وأول شافع، وأول مشفع) رواه مسلم.
“I am the leader of the children of Adam on the Day of Resurrection, the first for whom the grave will be opened, the first to intercede, and the first whose intercession will be accepted.” (Hadith narrated by Muslim)
قال النووي: “وهذا الحديث دليل لتفضيله صلى الله عليه وسلم على الخَلق كلهم”.
Imam An-Nawawi remarked : “This hadith demonstrates that he e is superior to all creation.”
وقال القاضي عياض: “تقرر من دليل القرآن وصحيح الأثر وإجماع الأمة كونه صلى الله عليه وسلم أكرم البشر وأفضل الأنبياء”.
Qadhi Iyadh stated : “It is established from the Qur’an, authentic hadiths, and the consensus of the ummah that he e is the most noble of humanity and the best of all prophets.”
وقال ابن كثير: “فهو صلوات الله وسلامه عليه خاتم الأنبياء، وسيد ولد آدم في الدنيا والآخرة، قَطْعاً جَزْماً لا يحتمل النَّقِيض”.
Ibn Kathir further affirmed : “He e is the seal of the prophets and the leader of all humanity in this world and the Hereafter, without any doubt or hesitation.”
Bersambung ke Bagian Berikutnya in sya Allah
Source : IslamWeb
Leave a Reply