حكم العمل مع الجماعات الإسلامية.
The Ruling on Working with Islamic Groups
Translation by: Reza Ervani bin Asmanu
This article, “The Ruling on Working with Islamic Groups,” is categorized under Islamic Question Answer Category
السؤال
Question :
ما حكم العمل مع جماعة التبليغ والدعوة؟
What is the ruling on working with the Tabligh and Da’wah groups?
الإجابــة
Answer :
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد:
فإن العمل الجماعي نوع من التعاون والتناصر والتآخي على الحق، ولذا فهو مشروع مرغب فيه لعموم الأدلة الدالة على فضيلة الجماعة والاتفاق والتعاون.
Working collectively is a form of cooperation, mutual support, and brotherhood in truth. Therefore, it is recommended and encouraged based on the general evidence that highlights the virtue of unity, agreement, and cooperation.
ما لم يتخذ ذلك ذريعة إلى التحزب والتعصب للأسماء والشعارات، أو رفض الحق وإنكاره حين يأتي من خارج جماعته.
This is as long as such collective work does not become a pretext for partisanship or fanaticism toward certain names or slogans, or lead to rejecting and denying the truth when it comes from outside one’s group.
وإذا كانت الجماعة المذكورة تتبنى منهج أهل السنة والجماعة في المعتقد والفكر والسلوك والمنهج جاز لك التعاون معها ومناصرتها وتأييدها في ما عندها من الحق.
If the mentioned group adheres to the methodology of Ahlus Sunnah wal Jamaah in belief, thought, behavior, and approach, then it is permissible to cooperate with them, support them, and endorse the truth they uphold.
وينبغي أن يكون معلوماً أن الحق لا يعرف بالرجال، وأن كل أحد يؤخذ من قوله ويترك إلا النبي صلى الله عليه وسلم. وأما غيره فإن طاعته مقيدة بطاعة الله ورسوله.
It should also be known that truth is not recognized based on individuals. Everyone’s words can be accepted or rejected, except for the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him). As for others, obedience to them is conditional upon obedience to Allah and His Messenger.
كما ينبغي للمسلم أن يوطن نفسه على قبول الحق من كل من جاء به، مهما كان شأنه أو انتماؤه.
A Muslim must accustom himself to accept the truth from anyone who brings it, regardless of their status or affiliation.
وننصح كل من يتعاون مع هذه الجماعات أن يكون واضحاً صريحاً في منهجه، يبين لإخوانه أنّ ولاءه للحق، وأنّ عمله مع مجموعة ما ، لا يعني براءته أو كرهه لغيرها، بل كل مؤمن يوالي، ويحب على قدر طاعته ودينه من أي طائفة كان.
We advise anyone cooperating with these groups to be clear and straightforward in their approach, explaining to their peers that their loyalty is to the truth. Working with a particular group does not mean disassociating from or disliking others. Rather, every believer shows loyalty and love based on the degree of obedience and faith of the person, regardless of their group.
وأما عقد الولاء على اسم أو شعار أو شخص فهذا من فعل أهل البدع، ومن زعم أنه يجب مبايعته أو مبايعة طائفته، ونزّل أحاديث البيعة في ذلك فهو مبتدع مخالف لما عليه أهل السنة والجماعة، فإن البيعة المذكورة في الأحاديث إنما هي للإمام العام الذي يجتمع عليه الناس،
As for pledging loyalty to a name, slogan, or individual, this is the practice of innovators. Anyone who claims that one must pledge allegiance to them or their group and applies the hadiths of allegiance to this matter is an innovator opposing the way of Ahlus Sunnah wal Jamaah. The allegiance mentioned in the hadiths is for the general leader (imam) agreed upon by the people.
وليكن معلوماً أيضاً أن هذه الجماعات وإن كان قصد أصحابها نصرة الحق والدعوة إلى الالتزام بالإسلام إلا أنها ليست على قدم سواء في سلامة المنهج وشموله لجوانب الإسلام المختلفة .
It should also be known that these groups, even if their members’ intention is to support the truth and call for adherence to Islam, are not equal in the soundness of their methodology and their comprehensiveness in addressing various aspects of Islam.
والإسلام ليس محصوراً في شيء منها … وقصارى أمرها أن تكون طرائق في الدعوة وفهم الإسلام ، والإسلام حاكم عليها ،
Islam is not confined to any one of these groups. At best, these groups represent methods of da’wah and understanding Islam, while Islam itself governs them.
وأكثر المسلمين لا يتبعون أياً من هذه الجماعات وفيهم العلماء والدعاة والمجاهدون . فيجب أن نفقه أسباب نشأة هذه الجماعات ، وأن نضعها في إطارها الطبيعي ، وألا تنقلب الوسائل إلى غايات تفضي إلى نقيض المقصود.
Most Muslims do not follow any of these groups, and among them are scholars, preachers, and mujahidin. Therefore, we must understand the reasons for the emergence of these groups, place them within their natural context, and ensure that the means do not become ends that contradict the original objectives.
والله تعالى أعلم.
Source : IslamWeb
Leave a Reply