No Substitute for Religion (3)



لا بديل عن الدين

No Substitute for Religion (Part Two)

د. يوسف القرضاوي

By: DR. Yusuf al Qaradhawiy

Translated by: Reza Ervani bin Asmanu

This article, “No Substitute for Religion,” is part of the Translated Works of Yusuf al Qaradhawiy collection.

الفلسفة ليست بديلا عن الدين:

Philosophy Is Not a Substitute for Religion

لقد تبين لنا أن إنسان العلم الحديث هو “ذلك المجهول” الذي لم يستطع العلم أن يسبر غوره، وأن يتعرف على حقيقته، وأن ينفذ إلى أعماقه، كما بين ذلك “ألكسيس كاريل” و “رينيه دوبو”، وغيرهما. لقد عرف العلم الجمادات أو المادة، وحللها واكتشف قوانينها، ولكنه عجز عن معرفة الإنسان؛ لأن الإنسان من التركيب والتعقيد بحيث لا يعرفه إلا من خلقه فسواه:

It has become clear to us that modern science views humanity as “the unknown,” which it has not been able to fully explore, understand, or penetrate its depths. This has been explained by Alexis Carrel, René Dubos, and others. Science has understood inanimate objects or matter, analyzed them, and discovered their laws, but it has failed to understand humans. This is because humans have such intricate and complex structures that only their Creator can fully comprehend them:

{أَلا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ} (الملك:١٤).

“Does He who created not know? And He is the Subtle, the Acquainted.” (Surah Al-Mulk, Ayah 14).

ومادام العلم يجهل الإنسان؛ فلا يؤمل منه أن يحسن توجيهه وتربيته والتشريع له، بل بدا اليوم أن العلم ـ بعبارة أدق: تطبيقاته التكنولوجية ـ أصبح خطرًا على فطرة الإنسان، وبيئة الإنسان.

As long as science remains ignorant of humanity, it cannot be expected to guide, educate, or legislate for it. In fact, it has become evident today that science—more specifically, its technological applications—poses a threat to human nature and the human environment.

و”إنسان الفلسفة” ليس أحسن حظًا من إنسان العلم، والفلسفة رغم اهتمامها بالإنسان ـ منذ أنزلها “سقراط” من السماء إلى الأرض ووجه العقل الإنساني إلى محاولة اكتشاف ذاته: اعرف نفسك ـ لم تتفق على رأي في نظرتها إلى الإنسان: أهو روح أم مادة؟ جسم يفنى أم روح يبقى؟ عقل أم شهوة؟ ملاك أم شيطان؟ الأصل فيه الخير أم الشر؟ أهو إنسان كما نراه، أم ذئب مقنع؟ أو أناني أم غيري؟ أهو فردي أم جماعي؟ أهو ثابت أم متطور؟ أتجدي فيه التربية أم لا تجدي؟ أهو مختار أم مجبور؟

“The human being in philosophy” is no better off than the human being in science. Despite philosophy’s focus on humanity—ever since Socrates brought it down from the heavens to the earth and directed the human mind to discover itself with the principle “Know thyself”—philosophy has not agreed on a view about humanity. Is a human a soul or matter? A body that perishes or a soul that endures? Reason or desire? An angel or a devil? Is humanity inherently good or evil? Is a person as we see them or a wolf in sheep’s clothing? Selfish or altruistic? Individualistic or collective? Fixed or evolving? Does education benefit them, or does it not? Are they free to choose, or are they compelled?

اختلفت الفلسفات في الإجابة عن هذه التساؤلات وتناقضت، فلا تستطيع أن تخرج منها بطائل، حتى قال شيخنا الدكتور عبد الحليم محمود ـ وهو أستاذ الفلسفة في كلية أصول الدين ـ قبل أن يكون شيخا للأزهر:

Philosophies differ in answering these questions and contradict each other, so one cannot derive a conclusive understanding from them. Our Sheikh, Dr. Abdul Halim Mahmud—a professor of philosophy at the Faculty of Usuluddin before becoming the Grand Sheikh of Al-Azhar—once said:

“الفلسفة لا رأي لها؛ لأنها تقول الرأي وضده، والفكرة ونقيضها”.

“Philosophy has no opinion because it states both an opinion and its opposite, a thought and its contradiction.”

هنا نجد الفلسفة الإلهية مناقضة للفلسفة المادية، والفلسفة المثالية مناقضة للفلسفة الواقعية، وفلسفة الواجب معارضة لفلسفة المنفعة أو اللذة، إلى آخر ما نعرفه من تناقضات في الساحة الفلسفية، فهذا يثبت، وذاك ينفي، وهذا يبني، وذاك يهدم.

Here we find that divine philosophy contradicts materialist philosophy, idealist philosophy opposes realist philosophy, and the philosophy of duty contrasts with the philosophy of utility or pleasure. These are but a few of the contradictions known in the philosophical realm: one affirms while another denies, one builds while another destroys.

ومن هنا لا تستطيع الفلسفة وحدها أن تهدى الإنسان سبيلًا أو تشفي له غليلًا، أو تمنحه منهجًا يركن له ويطمئن إليه، ويقيم حياته على أساسه.

Therefore, philosophy alone cannot guide humanity on the path, quench its intellectual thirst, or provide it with a method to rely upon, find peace in, or build its life upon as a foundation.

To be continued in the next part, in shaa Allah

Source: Yusuf al Qaradhawi’s Website



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.