Definition of “Dayyuts” According to Scholars
Translated by: Reza Ervani bin Asmanu
This article on the definition of “Dayyuts” according to scholars falls under the Family Education category
السؤال
Question
هل كل شخص متزوج بمتبرجة يكون دَيُّوثًا بالضرورة؟ وما حكم القول لشخص: أنت ديوث؛ لكون زوجته غير محجبة، رغم أنه ينصحها بالحجاب، وصابر عليها، لكن لا يريد طلاقها لعدة مصالح. فهل يكون ديوثا؟
Does every man married to a woman who dresses immodestly automatically become a “dayyuts”? What is the ruling on saying to someone, “You are a dayyuts,” because his wife does not wear the hijab, even though he advises her to wear it and is patient with her but refrains from divorcing her for certain reasons? Would he then be considered a “dayyuts”?
الإجابــة
Answer
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله، وصحبه، أما بعد:
Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the Messenger of Allah, his family, and companions.
فالدِّياثَة صفة قبيحة من أقبح الصفات، وقد ورد في صاحبها وعيد شديد؛ ففي مسند أحمد عن عبد الله بن عمر أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال:
Dayyuts is one of the most despicable traits, and there is a severe warning against those who embody it. It is narrated in the Musnad of Ahmad from Abdullah bin Umar that the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said:
ثلاثة قد حرم الله -تبارك وتعالى- عليهم الجنة: مدمن الخمر، والعاق، والديوث، الذي يقر في أهله الخبث.
“Three types of people whom Allah, the Exalted, has forbidden paradise: the one addicted to alcohol, the undutiful to parents, and the dayyuts, who permits obscenity in his family.”
جاء في شرح سنن أبي داود لابن رسلان:
Ibn Ruslan explained in his commentary on Sunan Abi Dawood:
والديوث بالثاء المثلثة هو الذي يرى في أهله الفاحشة ويقرهم عليها. انتهى.
“Dayyuts refers to a person who sees immorality in his family and condones it.”
وقال المناوي -رحمه الله- في فيض القدير:
Al-Manawi, in Fayd al-Qadeer, elaborated:
والديوث…هو الذي يُقِرُّ في أهله: أي زوجته أو سريته وقد يشمل الأقارب أيضا. الخبث: يعني الزنا بأن لا يغار عليهم. انتهى.
“Dayyuts refers to someone who permits obscenity in his family, such as his wife or female slave, and it could extend to his relatives. It specifically refers to allowing adultery without showing jealousy.”
فوصف الشخص المتزوج بمتبرجة بأنّه ديوث؛ أو شتمه بذلك؛ لا يجوز، وهو غير صحيح، لا سيِّما إن كان غير راضٍ به، وينهى عنه.
To label someone married to an immodestly dressed woman as a “dayyuts” or insult him with this term is incorrect and impermissible, especially if he disapproves of such behavior and advises against it.
لكن لا يجوز له أن يتركها تخرج متبرجة تفتن الرجال؛ وهو مسؤول عن ذلك، فالزوج له القوامة على زوجته.
However, a man should not allow his wife to go out dressed immodestly, tempting men, as he bears responsibility for this. The husband has authority over his wife,
قال الطبري -رحمه الله- في تفسيره: يعني بقوله جل ثناؤه: “الرجال قوّامون على النساء”، الرجال أهل قيام على نسائهم، في تأديبهن، والأخذ على أيديهن فيما يجب عليهن لله، ولأنفسهم.
As mentioned by Imam At Tabari: “Concerning Allah’s statement, ‘Men are protectors and maintainers of women,’ this means men have the responsibility to discipline and guide their women in fulfilling obligations to Allah and to themselves.”
……. وعن السدي:”الرجال قوامون على النساء”، قال: يأخذون على أيديهن، ويُؤدّبونهن. انتهى.
As-Suddi commented: “Men are to take charge of their women, guide them, and discipline them.”
وقال السعدي -رحمه الله- في تفسيره: قوامون عليهن بإلزامهن بحقوق الله تعالى، من المحافظة على فرائضه، وكفهن عن المفاسد. انتهى.
As-Sa’di added:
“Men are leaders over women by ensuring they uphold the rights of Allah, maintain His obligations, and abstain from wrongdoing.”
والسكوت عن هذا المنكر والتهاون فيه؛ يخشى على صاحبه أن يكون فيه نوع من الدياثة ووسيلة إليها؛ وهذا خطر عظيم على دين الشخص.
Remaining silent about or being lenient toward such wrongdoing may expose a person to being considered a dayyuts or pave the way toward such behavior, which is a severe threat to one’s faith.
وقد سئل الشيخ ابن باز -رحمه الله-: هل الديوث هو الذي يسمح لزوجته بالنظر إلى الفساد في التلفاز، أو الفيديو، أو يسمح لها بالخروج متبرجة؟ أم الديوث هو الذي يقر الزنا في أهله؟ متى يسمى الرجل ديوثًا حقيقيًا؟
Sheikh Ibn Baz was asked:
“Is a dayyuts someone who permits his wife to watch immoral content on television or allows her to go out dressed immodestly? Or is a dayyuts someone who condones immorality within his family? When is a man truly considered a dayyuts?”
الجواب: المعروف أن الديوث هو الذي يرضى الفاحشة في أهله، يرضى بأن تزني، يرضى بفعلها الفاحشة، هذا هو الديوث الذي يرضى بالمعصية، والشر في أهله، أي الفساد في أهله، يقرهم على ذلك، وربما دعا إلى ذلك، وأخذ عليه الفلوس، نسأل الله العافية والسلامة.
He replied:
“A dayyuts is someone who is content with immorality in his family, permitting his wife to commit adultery or approving of such acts. This is a dayyuts, someone who accepts sin and corruption in his family, perhaps even encouraging it or profiting from it. May Allah protect us from such evil.”
لكن إقرارهم على المعاصي التي تدعو إلى الزنا نوع من الدياثة، إقرارهم على رؤية العراة من الرجال، أو سماع الأغاني، أو آلات الملاهي، قد يدعو إلى الدياثة، قد يدعو إلى الفساد هذا، لكن ليس هذا هو الدياثة، لكنه وسيلة إلى الدياثة، ووسيلة إلى الشر. انتهى من فتاوى الجامع الكبير.
Sheikh Ibn Uthaymeen was also asked:
“We know that a dayyuts is someone who condones immorality within their family (may Allah protect us). Does this term apply to someone who owns a satellite dish and allows it in their home, knowing that their family might watch prohibited content?”
الجواب: لا، ليس بديوث؛ لأن الفاحشة الزنا -والعياذ بالله- بأن يعلم بأن امرأته تزني فيقر الفاحشة. انتهى من دروس للشيخ العثيمين.
He replied:
“No, such a person is not a dayyuts. The term refers specifically to someone who knows of adultery in his family and condones it.”
وفي نظم نوازل العلوي للميابي الشِّنقيطِيَّيْن:
In the poetry Nazm Nawazil al-‘Ulawi by al-Mayaabi ash-Shinqiti, it is stated:
وتارك الزوجة عمدا تخرج أطرافها بادية تبرج …. فلا إمامة ولا شهاده له، وإن جرت بذاك عاده
“A man who deliberately lets his wife go out exposing her body in immodest clothing, Is unfit to lead prayers or have his testimony accepted, even if it has become customary.”
والله أعلم.
Source: IslamWeb
Leave a Reply